Hi ha dues espècies d’elefants africans, no una

Hi ha dos tipus diferents d’espècies d’elefants a Àfrica, no un, segons noves proves genètiques.

Prèviament, alguns científics havien argumentat que els elefants africans de sabana i de bosc eren la mateixa espècie.

Investigadors de Harvard, la Universitat d’Illinois i la Universitat de York han analitzat mostres d’ADN dels dos elefants africans i l’elefant asiàtic i de dos elefants ancestres extingits, el mamut llanut i el mastodont. Publiquen els seus descobriments a la revista PLoS Biology.

El debat al voltant dels dos tipus d’elefants africans sempre ha estat polèmic. Alguns estudis han suggerit que les dues varietats es van separar fa entre 6.6 i 8.8 milions d’anys, però aquestes estimacions es basaven en mostres d’ADN mitocondríac que només consideren l’ascendència maternal.

Fent servir ADN nuclear, els científics han determinat que els elefants africans probablement es van dividir en dos grups diferents entre 2.5 i 5 milions d’anys enrere.

“Això ens permet tenir informació de la mare del pare de la mare, i la mare de la mare del pare, i així successivament”, va dir David Reich, genetista a Harvard i un dels autors de l’estudi. ” És l’ascendència sencera”.

Els dos tipus d’elefants africans són tan genèticament diferents com l’elefant asiàtic i el mamut llanut, que els científics estan d’acord que són clarament dues espècies diferents, diu Reich.

Les proves signifiquen que els esforços de conservació poden haver-se de re-avaluar, diu Alfred Roca, científic expert en animals a la Universitat d’Illinois i un altre dels autors de l’estudi.

“Els esforços de conservació tendeixen a centrar-se en els elefants de sabana”, diu. “Però l’elefant de bosc també necessita ser una prioritat per a la conservació”.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES