Sembla una mascota, però és l’avi del Tiranosaure

Un grup d’investigadors ha descobert un dinosaure petit però feroç que va viure fa 230 milions d’anys, just quan els dinosaures començaven a emergir.

La criatura, anomenada Eodromaeus, mesurava més d’un metre i pesava entre 4,5 i 6,3 kilograms, segons un estudi publicat a la revista Science.

“Era molt bufó; el voldries com a mascota”, diu Paul Serenoa, paleontòleg a la Universitat de Chicago i un dels autors de l’estudi. “Però seria millor com a dinosaure guarda, per mantenir els gossos allunyats”.

Això és perquè el petit dinosaure també era carnívor, amb cos àgil i ràpid i llargs ullals ideals per clavar-se en les preses.

Basant-se en aquesta anatomia, Sereno i els seus col·legues creuen que era un ancestre d’altres dinosaures teròpodes, grup que inclou el Tiranosaure rex.

L’Eodromaeus també s’assembla a un dinosaure anomenat Eoraptor en la mida i l’estructura, però l’Eoraptor era més probablement un ancestre dles sauròpodes, que incloïen principalment herbívors de coll llarg.

Totes dues espècies eren petites, corrien sobre dues potes i van viure a la mateixa època, cosa que ha dut els científics a creure que l’ancestre comú de tots els dinosaures també mesurava un metre d’alt.

“Això ens dóna la instantània més antiga dels dinosaures”, diu Sereno. “I aquests dos només estaven dos milions d’anys lluny de l’ancestre més antic”.

L’Eodromaeus i l’Eoraptor han estat descoberts al Parc Ischigualasto d’Argentina, on Sereno ha treballat en excavacions durant 30 anys i on s’han trobat algunes de les restes més antigues de dinosaures.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES