L’ADN de la pneumònia muta per esquivar les vacunes

Investigadors de set països han col·laborat en analitzar com una varietat de bacteri Streptococcus pneumoniae ha mutat durant 30 anys i s’ha estès per tot el món, en un intent de millorar el desenvolupament d’antibiòtics i vacunes.

La recerca, publicada a la revista Science, ha donat la primera imatge genètica detallada de l’evolució d’una varietat concreta de pneumònia, i ha resultat en un arbre genealògic. Els investigadors han analitzat mostres d’Amèrica del Nord i del Sud, Àfrica i el sud-est asiàtic.

Els científics han analitzat més de 240 mostres i han descobert que, des del 1984, quan la varietat va ser identificada per primera vegada a Espanya, ha donat la volta a tres quarts del seu genoma.

Amb el temps, el bacteri ha mutat per resistir millor els antibiòtics i les vacunes. Els investigadors han trobat que va experimentar tant la recombinació, en què la cadena d’ADN es fragmenta i barreja amb altres molècules d’ADN, com un altre tipus de mutació en què els àcids nucleics individuals en una seqüència d’ADN canvien.

Això vol dir que algunes mostres que van analitzar no es podien tractar amb les vacunes existents, que es dirigeixen a certs grups de gens que ara han canviat.

En el passat, la seqüenciació genòmica de bacteris requeria molt de temps i era molt complicada, però la tecnologia nova ha accelerat el procés, i potser ajudarà a accelerar el desenvolupament de noves vacunes, diu Stephen Bentley, genetista al Wellcome Trust Sanger Institute i un dels autors de l’estudi.

“Crec que el descobriment serà molt important per al futur”, diu. “Podem començar a fer aquest tipus d’anàlisis habitualment; llavors podrem tenir informació verdaderament valuosa sobre com introduir antibiòtics i vacunes”.

Ara, ell i els seus companys estan estudiant diverses altres varietats del bacteri de la pneumònia.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES

• Julia

17/06/2011 10:40

si, teniu rao. pero sense la pressio de la vacuna, la mutacio que confereix resistencia al bacteri no seria seleccionada ni prevaldria de la mateixa manera, sino que seria diluida en totes les soques del bacteri.
    (perdoneu la manca d’accents, aquest teclat no en te)

• Josep

03/03/2011 15:42

Estic d’acord amb en MateuSV, ja que les mutacions (tal i com els científics les entenen actualment) són ATZAROSES i totalment ESPONTÀNIES. Una mutació d’un bacteri MAI es produirà perquè es faci resistent als antibiòtics o vacunes. Dit col·loquialment: Un bacteri no canviarà la seva informació genètica perquè no “se’l carreguin” els antibiòtics. Un bacteri no té aquesta “capacitat”. Simplement es produeix la mutació i, de casualitat, resulta fer ineficaç l’antibiòtic, però no es pot buscar una relació causa-efecte en aquest cas. TOT AIXÒ SEGONS ELS PRINCIPIS EVOLUTIUS ACCEPTATS EN L’ACTUALITAT, QUE ES BASEN EN EL NEODARWINISME

• Martí Quixal

22/02/2011 10:37

No tinc res a veure amb ara.cat, ni amb els redactors d’aquesta secció, ni amb els traductors. En defensa seva el link (http://www.nytimes.com/2011/02/01/science/01obpneumonia.html?_r=1) a l’original, que ja conté algunes de les pífies que critiqueu.

Per exemple el títol en anglès diu: “Pneumonia DNA Morphs To Dodge Vaccines”. On “dodge” es pot definir com a “make a sudden movement in a new direction so as to avoid; “The child dodged the teacher’s blow””. És a dir, ja en l’original se suggereix que el bacteri pot modificar el seu ADN conscientment, tot i ser un error. Pot ser és una malhaurada llicència periodística.

I, per cert, a parer meu, és una traducció decent, no pas una mala traducció, i en cap cas una traducció dolenta.

• pedraforca

17/02/2011 21:10

No només no és encertat el titular, en el text es torna a insistir en la mateixa errada. El nom científic del bacteri tampoc està escrit correctament i… crec que s’ha fet una traducció dolenta de la notícia apareguda en algun altre medi. Realment és una excepció a l’excel·lent qualitat de la secció de Ciència d’aquest diari.

• Bruixot

16/02/2011 18:58

Efectivament, aquest titular és clarament lamarckià.

• MateuSV

16/02/2011 17:20

Permeteu-me protestar per com s’ha escrit el titular. En tot cas hauria de dir alguna cosa com: “Mutacions en l’ADN del bacteri de la pneumonia fan que es torni resistent a les vacunes”. Tal i com s’ha escrit, pot donar a entendre que els mecanismes de l’evolució són “conscients” d’alguna manera, que l’ADN és quelcom místic capaç de prendre decisions.