Allargar la vida dels cucs, i potser la nostra

Científics han trobat una font de joventut, almenys pel petit cuc anomenat ‘Caenorhabditis elegans’.

Estendre la vida de cucs difícilment és un gran pas endavant per a la ciència, però l’interessant és que un dels químics allargadors de la vida que els científics van donar als cucs, la tioflavina T –un colorant–, ja s’ha usat en persones en estudis de l’Alzheimer. Un altre compost que va funcionar per estendre la vida és la curcumina, una substància de color groc brillant que es troba a l’espècie anomenada cúrcuma –usada també com a colorant i un dels components del curri–.

La tioflavina T s’usa per detectar grups de proteïnes amiloides mal plegades que es troben als cervells de persones que han patit Alzheimer. Com que el tint, com la curcumina, s’adhereix o es lliga a les proteïnes amiloides, els investigadors creuen que hi ha un efecte beneficiós en els cucs, ja que alenteix l’acumulació de proteïnes mal plegades.

Els cucs C. elegans viuen típicament entre 18 i 20 dies. Tractats amb els compostos, vivien entre un 30 i un 70 per cent més. I quan entraven a l’edat madura, al voltant dels 10 dies, els tractats eren més actius i tenien un aspecte més saludable que els no tractats. No obstant, els químics van reduir la seva fertilitat, i a dosis altes els compostos eren, com molts químics, tòxics.

“És difícil de dir si aquests compostos serien efectius en, per exemple, els mamífers”, diu Gordon J. Lithgow, professor a l’Institut Buck per la Investigació de l’Envelliment a Novato, Califòrnia, i autor de l’article que descriu la recerca a la revista ‘Nature’.

Però podrien dur a altres que sí que podrien funcionar. “Al menys ens indica que és un bon fil per estirar”, diu Lithgow.

Com que moltes malalties relacionades amb l’envelliment s’associen a l’acumulació de proteïnes malmeses, la recerca també podria conduir a tractaments.

Chris Gash/The New York Times