Fer-nos gegants o diminuts, amb realitat virtual

A la pel·lícula ‘Amor, he encongit els nens’, un inventor miniaturitza accidentalment els seus fills, tot fent que el món aparegui enorme per a ells. Ara, científics han simulat la sensació de sentir-se diminut tot usant càmeres i una nina.

Investigadors de l’Institut Karolinska de Suècia van buscar voluntaris i els van posar uns auriculars connectats a una càmera –i una pantalla on veien el que aquesta gravava–, que els proporcionava una perspectiva de primera persona des del punt de vista de la nina.

Llavors, els investigadors van tocar el cos del subjecte i el cos de la nina al mateix temps amb una petita barra. Això creava la sensació que el subjecte vivia en el cos de la nina, diu Bjorn van der Hoort, un neurocientífic cognitiu a l’institut i un dels autors de l’estudi.

“La conclusió és que usem la mida del nostre cos per interpretar com de gran és el món”, diu van der Hoort. “Si vas a un lloc on acostumaves a anar de petit, et sembla molt més petit”.

Ell i el seu col·lega Henrik Ehrsson han conduït l’experiment amb èxit també a la inversa, tot usant nines gegants de gairebé 4 metres d’alçada.

Aquesta noció de mida relativa va ser útil en l’evolució dels humans a l’hora de prendre decisions de moviment, diu van der Hoort.

“La mida absoluta i la distància no importen realment”, apunta.

Els descobriments de van der Hoort i Ehrsson apareixen a la revista PlosOne.

La recerca té aplicacions potencials en l’avenç de la medicina: la millora de l’experiència com a usuaris dels cirurgians que utilitzen robots.

“Imagineu si poguessin experimentar realment que són un robot diminut que entra a la orella d’algú i fa algun tipus de microcirurgia”, diu van der Hoort.

“Imagine if they could really experience being a tiny, tiny robot going into someone’s ear and doing some sort of microsurgery,” van der Hoort said.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES

JORDI PIZARRO

• Martí

07/07/2011 15:00

El rigor comença en el llenguatge. Un text científic o periodístic amb faltes no ens pot inspirar confiança cap a la veracitat del seu contingut.

• SXUP

20/06/2011 15:21

si realment aixo es el que mes t’ha impactat de la noticia festo mirar, de debo.

• Marc Salmurri

04/06/2011 22:25

En català no existeix “tamany”.