La dieta rica en proteïnes ajuda els goril·les a mantenir-se prims

Els goril·les no semblen afrontar l’epidèmia d’obesitat que afronten els humans a la societat moderna.

La raó és que els nostres germans primats segueixen una dieta baixa en greixos amb concentracions proteíniques semblants a les recomanacions de l’Associació Americana del Cor per als humans, diu Jessica Rothman, antropòloga al Hunter College de la Universitat de la Ciutat de Nova York.

Rothman i els seus col·legues han estudiat goril·les de muntanya a Uganda i han descobert que mengen una dieta rica en proteïnes, suplementada amb fruites. Les proteïnes formen aproximadament el 17% de la seva ingesta total, a prop de la ingesta proteínica d’un 15% que l’associació cardíaca recomana per a les persones.

L’estudi apareix a l’edició actual de la revista Biology Letters.

Durant certs períodes de l’any, quan la fruita no està disponible, les fulles riques en proteïnes dominen la dieta del goril·la, ha trobat l’informe. En aquesta època, les proteïnes són al voltant del 31% del total de l’energia que ingereixen. Això és similar al contingut en proteïnes de règims per perdre pes alts en proteïnes com la Dieta Atkins.

“El que estan fent durant aquests períodes és menjar massa proteïnes per tal d’arribar als seus requeriments d’energia”, diu Rothman.

Entendre la dieta del goril·la pot ajudar els investigadors a entendre millor l’evolució de la dieta humana, diu el seu coautor David Raubenheimer, ecologista nutricional a la Universitat de Massey a Nova Zelanda.

Els menjars rics en sucres, fècules i greixos, abans rarament disponible per als humans, són ara abundants.

Les societats modernes “estan diluint la concentració de proteïnes en la dieta moderna”, diu Raubenheimer. “Però mengem per aconseguir les mateixes quantitats de proteïnes que necessitàvem abans, i en fer-ho, estem menjant en excés”.

La recerca també podria ajudar a preservar i crear hàbitats ideals per als goril·les de muntanya, que estan en perill d’extinció. Avui només n’existeixen uns 800.

Rothman és a Uganda dirigint estudis nutricionals semblants en altres primats, inclosos els cercopitecs de cua vermella i els babuins.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES