El primer làser vivent

Físics de l’Escola Mèdica de Harvard han creat el primer làser vivent del món usant miralls i una cèl·lula.

Malte Gather i Seok-Hyun Andy Yun expliquen, a la revista Nature Photonics, que han creat el làser usant proteïnes fluorescents. La substància brillant la produeixen animals marins com la medusa Aequorea victoria, que l’usa per generar una resplendor verda i brillant.

“Estem familiaritzats amb làsers com els punters làser i els lectors de codis de barres, i fins ara tots aquests eren de materials fets per l’home”, diu Yun.

Gather i Yun van programar genèticament cèl·lules per produir proteïnes verdes fluorescents. Després, van col·locar aquestes cèl·lules en una cavitat amb dos petits miralls paral·lels, separats set deu-mil·lèsims d’una polzada, distància prou gran per encabir-hi exactament una cèl·lula.

Les proteïnes fluorescents en les cèl·lules van ser exposades a polsos, i aleshores van començar a emetre llum verda fluorescent. La llum va rebotar en les dues direccions entre els miralls, tot amplificant-se i generant una llum de làser brillant i unidireccional.

Els làsers, fins ara concebuts només com a objectes inanimats, són útils en la medicina, les telecomunicacions i l’emmagatzematge de dades. El nou descobriment podria, algun dia, dur a tecnologia làser més eficient i fiable que usaria materials biològics.

Les cèl·lules utilitzades en l’estudi no van ser danyades en l’acció i, si ho fossin, tindrien el potencial d’autoregenerar-se, diu Gather.

“Els làsers tenen tendència a apagar-se”, diu. “Normalment hi ha molt poc a fer a part de substituir l’aparell sencer”.

Sindya N. Bhanoo per THE NEW YORK TIMES

Malte Gathe via The New York Times

1 comentari

• ISABÓ

19/06/2011 19:52

…tindrien el potencial d’ auto.regenerar-se!