Dents de dinosaure com a termòmetre

És necessari l'Adobe Flash Plugin per veure aquest vídeo.

Feu clic aquí per descarregar-ne la versió més nova.

Com es pot prendre la temperatura a dinosaures que es van extingir fa 150 milions d’anys? Científics del California Institute of Technology (Caltech) han trobat la manera amb una técnica a la que denominen paleotermometre. Han analitzat les concentracions d’isòtops aglutinats a les dents de diferents sauròpodes, els més grans, amb un coll i una cua llarguíssims. I han arribat a la conclusió que la temperatura del seu cos era la mateixa que els mamífers moderns, entre els 35 i els 38 graus. Els resultats els publica Science.

En les darreres dècades s’han desmuntat algunes de les falses creences sobre els dinosaures. Quan al segle XIX els paleontòlegs van descobrir els primers, van pensar que, com els rèptils, eren animals de sang freda i la seva temperatura corporal depenia de l’ambient on vivien. Per tant, també es creia que havien de ser lents i poc àgils. Però no és així. Hi ha espècies com el velociraptor o el T. Rex que corren i molt, tal i com es va recrear a Jurassic Park. Amb els resultats d’aquesta recerca no es pot concloure que fossin animals de sang calenta, però obre la porta a noves interpretacions sobre el funcionament del seu metabolisme.

Els investigadors creuen que “gràcies a un mecanisme fisiológic anomenat ‘gegantotermia’, aquests sauròpodes podien arribar a aquestes temperatures i retenir el calor, segons Robert A. Eagle, autor principal de l’estudi i del Caltech. “Es possible que aquests animals comptessin amb mecanismes d’arrefredament per a evitar una temperatura corporal molt alta”, afegeix.

En l’estudi s’han fet servir 11 dents trobades en excavacions a Tanzània, Wyoming i Oklahoma, pertanyents a diferents espècies que van viure a finals del Juràssic. Els investigadors han mesurat les concentracions d’isòtops de carboni 13 i d’oxigen 18 a la bioapatita, un mineral que hi ha a les dents i als ossos. L’aglutinació d’aquests isòtops depèn de la temperatura.