El vol del “Dragon”

DragonThrust_SpaceX02.jpg Fa pocs dies ha canviat el curs de la historia en la exploració espacial. Fins ara era un tema completament restringit a les agències espacials de diferents països. La NASA americana, l’ESA europea, les agències russa, xinesa, índia o brasilenya eren les més conegudes. Els motius eren bàsicament econòmics (l’aventura espacial costa una pasta) i estratègics. Si ho poden controlar, primer que hi vagin els militars, després els governs, i potser després deixem anar a qui li plagui.

La iniciativa privada es limitava als satèl·lits, però no pas als sistemes de llançament, però l’any 2002 es va fundar l’empresa Space X i les coses van començar a canviar. En els primers anys van desenvolupar un parell de coets, el Falcon 1 i el Falcon 9. Aquest últim ja té una mida considerable i moltíssimes possibilitats.

Diuen que l’important és triar correctament els moments, i els de Space X el van encertar de ple. La NASA fa poc que ha retirat els seus transbordadors i de moment no disposa de cap sistema per enviar res a l’espai. Per abastir la estació espacial internacional (ISS) o per portar-hi astronautes depenen sobretot de les naus russes i en ocasions dels Arianne europeus.

Per això, els de Space X van aconseguir un contracte amb la NASA per pujar material i potser personal fins la ISS. Són contractes de l’ordre de 1600 milions de dòlars per dotze missions. No està malament.

Doncs aquest dimarts van llençar la primera missió per portar material a la ISS encarregada a una empresa privada. El Falcon 9 va sortir, després d’algun endarreriment d’última hora, portant material i menjar per als astronautes de la ISS. Tot això anava a la càpsula batejada com Dragon.

El nom sembla que li van posar per la cançó d’en “Puf, el drac màgic” i pensant en aquells que deien que caldria màgia per que ho aconseguissin. La càpsula Dragon pot portar càrrega, però també pot portar fins a set persones. I una de les gràcies del sistema és que tot es reutilitza, el coet Falcon i la càpsula Dragon.

Un dia després del llançament, la Dragon es va acoblar amb èxit a la Estació Espacial Internacional. Primer la van capturar amb el braç mecànic i després es va unir a les escotilles. Els astronautes feien broma dient que mai saps que trobaràs a l’espai, ells acabaven de capturar un drac (un dragon) per la cua!

Imagino que, com acostuma a passar quan hi entra la iniciativa privada, l’exploració de l’espai experimentarà una bona embranzida. Segur que ja hi ha projectes per posar hotels a la Lluna i coses així (que tal si porten eurovegas a la Lluna?). Aquestes són les bones notícies. Per contra, els temes de seguretat, acostumen a anar més justets. Potser no al principi, però amb el temps…

I, és clar, l’exploració centrada en el coneixement quedarà en segon terme. Ara tocarà treure rendibilitat de l’espai. I hi ha molt espai per anar fent! Això també implicarà començar a preparar legislació espacial i coses semblants. Previsiblement les discussions ja no seran per quin país té drets sobre la Lluna, Mart o Mercuri, sinó quina corporació té els drets.

El que preveia la ciència ficció ja truca a la porta.

9 comentaris

  • Joan Ayats

    01/06/2012 11:44

    Bé, els russos ja van ser pioners en enviar turistes a l’espai en òrbita baixa.
    La Dragon el que representa és la nova etapa després de l’error que van ser els transbordadors i obrir l’òrbita baixa tripulada a l’empresa “privada” nord-americana. Ja veurem si en treuen rendiment.
    En quant al romanticisme, bufa, queda molt d’espai per explorar,no cal patir no l’acabarem pas. ;-)

    Virgin és un projecte d’admirar i que també aporta el seu granet de sorra a la causa, però juga en una altra lliga. Per cert, tinc la seva tarja per si t’hi vols apuntar.

    Salut!

  • Daniel Closa

    31/05/2012 17:49

    Joan: Interessant article. Encara que no estic d’acord amb el seu plantejament. Té raó pràcticament en tot, per cert, però es limita als aspectes tècnics, i el que em sembla important i remarcable és un factor “social”. Els jugadors en la partida de la conquesta espacial han canviat. En conseqüència, canviarà la filosofia i el puntet de romanticisme aventurer que tenia l’espai. Això és el fet destacable del vol de la dragon. Aviat s’hi afegirà Virgin space i després en vindran més. L’espai ja no serà mai el mateix.

  • Joan Ayats

    31/05/2012 17:32

    Bon post, tot i que aquesta vegada potser discrepo en algunes coses.
    Et deixo aquest altre gran post , que tot i que tampoc coincideixo del tot, trobo que complementa el teu.

    http://danielmarin.blogspot.com.es/2012/05/cinco-razones-por-las-que-el.html

    Salut Mestre!

  • Daniel Closa

    31/05/2012 13:33

    tramuntaire: els farà baixar… però seguirant sent astronómics!

    quimnuss. Una cosa es certa. Amb la tecnologia actual encar apodem fer molt poqueta cossa. I realment la majoria de gent pensa que anemmolt més lluny del que realment anem. Quan els fas notar a quina distància esta la ISS es queden ben parats. però per llarg que sigui el camí, cal fer el primer pas!

  • quimnuss

    31/05/2012 10:06

    Aproximadament a quina distància de la superfície de la terra han viatjat els humans en la vida d’un adolescent? [això és, des de 1980 aprox.]

    a) 600 km (low Earth orbit, 0.1 times the Earth radius)
    b) 6,000 km (about the radius of the Earth)
    c) 36,000 km (geosynchronous orbit; about 6 Earth radii)
    d) 385,000 km (about the distance to the Moon; 60 Earth radii)
    e) més enllà de la lluna

    http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2011/10/why-not-space/

    jo crec que tot plegat acabarà en fum, o en l’explotació i fam de milers de milions de persones.

  • Carquinyol

    31/05/2012 9:38

    Normal noi, ja saps… “de Madrid al cielo” !

  • tramuntaire

    31/05/2012 9:37

    Si això fa baixar els preus per fer turisme espacial jo m’apunto! Tot i que l’impacte ecològic d’una passejadeta en un trasto d’aquests deu equivaldre a uns quants viatges d’anar i tornar a Nova Zelanda. Ben mirat, que no facin lowcosts, que ja en tenim prou amb el dels avions.

  • Daniel Closa

    31/05/2012 8:49

    Com tot. Tindrà coses positives i altres negatives. Mentre controlin un mínim als que hi ha al darrera. (ai!). Segur que alguns ja estan pensant en construir un “coet d’alta velocitat” (AVE alta velocidad espacial) que uneixi la lluna amb totes les capitals de província (passant per Madrid abans, es clar)

  • Carquinyol

    31/05/2012 8:18

    El moment havia d’arribar, en qualsevol cosa on se suma l’oportunitat de fer diners acaba passant. Ara cal veure com evolucionarà la cosa, no hauria pas de ser negatiu però… ja coneixem tots el tipus de món on vivim.