La lliçó de les croquetes

trending topic copia.jpg Aquest 11 de setembre va ser un dia molt especial, ple de sentiments, d’emocions i de sorpreses. És tan evident que no cal insistir-hi. Però un detall, en principi anecdòtic, va guanyar un cert protagonisme a la xarxa i va generar un debat que encara cueja. Parlo, és clar, de les croquetes.

Com molts, d’entrada no entenia res. Twitter s’anava omplint del hashtag #croquetes que va anar guanyant posicions fins esdevenir Trending Topic (TT), primer a Catalunya, després a Espanya i finalment mundial. Que passava amb les croquetes? Un gran invent de la gastronomia, però n’hi havia per tant?

L’origen de tot plegat era la sorpresa pel fet que el hashtag #viacatalana no apareixia a la llista dels TT malgrat que moltíssima gent hi estava fent esment. Això va començar a ser comentat i ràpidament va sorgir la sospita d’una forma de censura a Twitter per tal de minimitzar l’impacte de la mobilització. A l’emissora RAC-1 es van fer ressò de la inquietud i per veure que passava amb la xarxa van proposar als oients de fer servir el hashtag #croquetes per mirar si aconseguien convertir-lo en TT. L’èxit va superar totes les expectatives. De fet, un dia després encara sortia a la llista.

Això semblava confirmar que alguna cosa estranya passava amb el hashtag #viacatalana i la sospita de censura va anar creixent. Però realment és així?

Probablement no. Tot i que mai pots estar segur dels fils que mou el poder, el més probable és que tot sigui conseqüència d’un problema molt habitual que tenim els humans. Ens costa acceptar que les coses poden no funcionar com ens sembla.

El problema és que molts fem un raonament aparentment correcte: Els TT ens diuen quins son els temes que apareixen amb més freqüència en un moment donat a Twitter. Si tothom parla de les olimpíades, dons “olimpíades” acabarà per aparèixer als TT. És el que veiem habitualment. Raonable, però només és una aproximació. Si voleu entendre amb detall com funcionen hi ha uns quants llocs que en parlen i ho aclareixen en detall. Però l’important és que PRACTICAMENT NINGU SAP EXACTAMENT QUE COI ES UN TRENDING TOPIC. “Aproximadament” sí, però “exactament” no.

No són simplement les paraules més freqüents. Si fos així, sempre sortirien les paraules habituals. “si”, “no”, “el” i coses així. I, a més, totes serien en anglès, ja que aquest és l’idioma més emprat a la web. Els de Twitter ho saben i han dissenyat un algoritme per triar els conceptes que són TT. Un algoritme que inclou molts paràmetres que inclouen número de vegades que apareix la paraula, numero d’usuaris diferents que la fan servir, distribució a l’espai dels usuaris del terme, dies que fa que el concepte és TT, ritme d’increment d’aparició a la xarxa… Si l’algoritme fos senzill, sempre hi hauria Justin Bieber acaparant els TT. I ningú (excepte els amics de Twitter) sap exactament quina importància té cada un d’aquests factors, quins altres factors hi ha i com es relacionen entre ells. (Ja voldrien les agencies de publicitat saber com fer-ho per col·locar els seus productes com a TT cada dia).

Per això, el fet que #viacatalana no fos TT podria suggerir censura, però també pot ser simplement un reflex del nostre desconeixement sobre com es genera un TT. I també la dificultat en admetre la nostra ignorància. De fet, el tema és recurrent i segur que no serà la última vegada que se’n parli.

Algunes coses, però, si que les sabem. Cal que molta gent en parli. Mil persones diferents generant un tweet és molt més rellevant que una persona generant mil tweets. Si ja va ser TT un dia, costa molt més ser-ho un altre dia. Si simplement s’hagués canviat la paraula segurament s’hauria aconseguit amb facilitat. El ritme d’increment també és important. Si les croquetes haguessin sigut TT el dia abans, potser no s’hauria aconseguit fer-les TT el dia 11. O potser si, perquè, de nou, els detalls exactes no els sabem.

El cas és que això ens passa moltes vegades en molts temes. Parlem d’evolució, de viatges espacials, d’epidèmies, de medicines o del que sigui sense tenir present que moltes vegades no en sabem prou. Per descomptat, la física quàntica és un dels temes preferits del que molts en parlen sense entendre-hi ni un borrall. Però fins i tot els que suposadament són experts en el tema han de recordar que els nostres coneixements són limitats i que les coses potser no funcionen com ens pensem. Molts premis Nobel es guanyen per demostrar que les coses no anaven exactament com tothom creia.

Aquest raonament no el fan mai els amants de les conspiracions. Qualsevol cosa estranya mai es una mostra de la nostra ignorància sinó una prova de la gran conspiració. Per això, malgrat que l’experiment de les #croquetes va ser divertit i molt aclaridor, el que realment demostra és que els TT funcionen diferent de com ens imaginem.

Potser si que hi ha conspiracions, i de ben segur que hi ha intents de censura, però sempre cal tenir present que moltes vegades hi ha explicacions més simples.

5 comentaris

  • carmerosanas

    13/09/2013 12:13

    Gràcies, ho he trobat molt aclaridor, jo que no tinc ni idea de com funciona el TT

  • Júlia

    13/09/2013 10:44

    No parlem de conspiració, però sí de molta dificultat per trobar la informació. Google ven publicitat, Facebook ven publicitat, però què ven Twitter? Si tots els departaments de màrketing es gasten fortunes per aconseguir TT pensant que això augmentarà les seves vendes, el cas de les “croquetes” ens demostra que no és així. Llavors, tornem-hi: què ven Twitter?

    La falta d’informació fa que es sospiti de censura. Si el post que has fet tu fos una resposta oficial de Twitter explicant per què #viacatalana no va ser TT, ens ho creuríem. Però llavors potser les empreses deixarien d’invertir-hi en màrketing. Potser, a part de la independència, aconseguirem que les accions de Twitter caiguin en picat xD

  • Daniel Closa

    13/09/2013 8:41

    Carquinyol. Exacte! A més, si sabessin com funciona seria molt fàcil aconseguir 10 TT de temes que ocultessin els que es generen espontàniament. Les empreses esterien organitzant piulades massives per situar els seus productes com a TT. De fet, l’algoritme està pensat per ressaltar lels temes nous (precisament per evitar l’efecte Justin Biever). Durant les manifestacions del 15 M, al principi no feien mai TT fins que es van adonar que buscant cada dia un hashtg nou, ho aconseguien. Si enlloc de continuar amb el #viacatalana n’haguessim iniciat un de nou hauria sigut fàcil.De fet, és el que va passar amb les #croquetes.
    Amb Wikileaks ja va passar el mateix.

    Esther: Canelons! Jo voto per els #canelons!!!

  • Esther

    13/09/2013 8:27

    En tot cas, lliçó apresa, i tothom va ser prou ràpid per entendre el que s’havia de fer. Ara podríem provar de fer l’experiment amb l’escudella, la samfaina, la crema catalana…

  • Carquinyol

    13/09/2013 8:26

    El problema de tenir les coses opaques és justament aquest, que no saps si la cosa va com cal o hom l’ha manipulat.

    Jo no sé si va haver-hi censura o no, però si que crec que hauran de tornar a retocar l’algorisme, perquè sembla clar que ara mateix és molt fàcil evitar les piulades massives en una data concreta: només cal mirar de fer TT (o utilitzar molt) alguna cosa el dia que ‘no toca’ per a que el dia en qüestió costi molt fer-la.

    O sigui, per exemple, si ara un grup proposa fer una piulada massiva el 12O de #EspanyaUnida només cal utiltiar-la molt els dies previs per a que el dia en qüestió no sigui TT.