Zero

TH24-RAMA-ROCK_CUT__874275g.jpg

tot el poble va donar al temple … que Alla, fill de Vaillabhatta, havia fet construir … un tros de terra … 270 hastas de longitud …

Això és un fragment del text que teniu a la imatge de l’esquerra. És una taula del segle IX dedicada a Vishnu, el déu hindú i es pot trobar al temple que hi té dedicat dins la fortalesa de la ciutat de  Gwalior. Si un dia passeu per allà, no deixeu de visitar-ho. I fixeu-vos molt concretament en el cercle que hi ha al mig de la imatge. Un símbol important.

És el primer registre històric del número zero.

Correspon al 270 del text. La notació decimal, assignant una xifra per les centenes, una per les desenes i una per les unitats ja la feien servir els hindús fa mil·lenis. Com podeu imaginar, els dos símbols previs són un 2 i un 7. De fet, els sistema posicional que fem servir ens va arribar dels àrabs, però ells l’havien agafat dels hindús. I aparentment, junt amb el seu sistema venia el fet d’atorgar al zero un símbol rodó.

Això era més important del que sembla ja que volia dir que el consideraven un número igual que la resta. De fet no era igual del tot ja que per operar donava problemes particulars. Sumar i restar zeros no és complicat. Multiplicar ja resulta menys intuïtiu, i els hindús no se’n van acabar de sortir amb les divisions per zero.

Quan ens va arribar a Europa, la manera de treballar amb els números àrabs o hindús era millor que la dels romans. Ells no feien servir el zero i no el trobaven a faltar. Però això potser era perquè les matemàtiques eren bàsicament per aplicar-les. No per explorar-les. No els interessaven les relacions d’uns números amb altres, les lleis que regulaven el seu comportament o els secrets que amagaven rere els seus símbols. Pels romans cero volia dir que no tenies res. I si no tens res, quina falta et fa un símbol? Més o menys el que pensen molts estudiants de la lletra “h”.

Però a mida que les matemàtiques van anar creixent, el zero va anar esdevenint més i més important. Sovint és comenta que els cinc números més importants de les matemàtiques son “pi”, “e”, “i”, el u i, naturalment, el zero.

La importància del zero també té una vessant psicològica. El fet d’atorgar-hi un símbol fa que de ben petits ens acostumem a considerar que una absència també és una “cosa” que cal tenir en compte. Ens obliga a fer abstraccions i ens fa mirar les coses de diferent manera. Ara hi estem tan acostumats que no en som conscients, però si parléssim amb un antic romà i li expliquéssim les coses que fem amb el zero, amb una absència, potser ens miraria com si estiguéssim tocats del bolet.

20 comentaris

  • Joana

    15/11/2013 0:16

    genial, moltíssimes gràcies! Funciona!

  • Richard Buck

    14/11/2013 11:37

    Responent a Joan i Joana: jo també estic al Regne Unit, i tenia el mateix problema. La solució que he trobat és d’afegir /ncr (=”No Country Redirect”) al URL i torna a funcionar. És a dir — centpeus.blogspot.com/ncr, i basta.

  • Joana

    14/11/2013 11:31

    En tot cas parlaré amb el Sr. Blogger, no crec que des d’aquí poguem arreglar-ho :)

  • Joana

    14/11/2013 11:27

    Doncs em passa exactament el que comenta el Joan Codina. Sóc a alemanya i el navegador em canvia l’extensió “.com” per al “.de”, i no hi ha manera d’entrar, però en canvi no em passa amb altres blogs!

  • Joan Codina

    14/11/2013 9:21

    Responent a la Joana jo vaig tenir problemes per accedir a l’antic Centpeus des del Regne Unit. Semblava com si la pàgina s’anés actualitzant abans que s’arribés a carregar del tot i no hi podia entrar. Però no em passava des de tots els navegadors d’internet.

    No era un problema concret del teu blog ja que no podia entrar a altres blogs de blogger. Ara ho he comprovat i segueixo no podent entrar a centpeus.blogspot.co.uk, suposo que el problema era aquest i hauria de canviar coses per entrar al .com

  • Daniel Closa

    14/11/2013 8:38

    Joana. L’enllaç a mi em funciona sense problemes. Fins on jo se, l’antic blog encara funciona correctament

  • Sinera

    14/11/2013 8:32

    Joana. Si fas un clic al damunt començaràs amb el primer article del Dani del 2005… i pots seguir que n’hi ha la tira…

    http://centpeus.blogspot.com/search?updated-min=2005-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2006-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=38

  • Joana

    14/11/2013 2:26

    Hola, algú més té problemes per entrar a l’antic centpeus?
    http://centpeus.blogspot.com

  • Daniel Closa

    14/11/2013 0:11

    O hi tant si és un error habitual i irritant. Suposo que per això, quan veix que apareixen els milions i els bilions em poso en mode “alerta als zeros”
    :-D

  • Sinera

    13/11/2013 23:34

    Dani… no sóc de ciències i l’hauré espifiat…He escrit en un paper:
    100.000.000.000 (cent mil milions, és a dir, un bilió americà amb 11 zeros), quan havia d’haver escrit només 1.000.000.000… que trist! i a sota 1.000.000.000.000 (un milió de milions, és a dir, un bilió nostre amb 12 zeros).

    I ara m’has deixat amb cara de coco! 10 a la 9 i 10 a la 12… Mira que si arribo a ser economista…! Consti que ha estat un error del moment d’escriure el comentari… He jugat amb tres pilotes de massa!

    Però, oi que això de que els periodistes facin anar els bilions i els trilions sense saber sovint del què parlen és força fotut?

  • Richard Buck

    13/11/2013 23:29

    El que trobo interessant és que quan en Gerbert d’Orlhac (el primer papa occità, el qual era monjo durant uns quants anys al Ripollès) va introduir el sistema de numeració indoàrabic, no va introduir el zero. Utilitzava una mena de graella anomenat l’ábac d’en Gerbert i simplement deixava els quadres buits enlloc de posar-hi un zero. (A notar també les formes molt curioses d’alguns dels números.)

  • Daniel Closa

    13/11/2013 21:27

    Durrell. He he. Tampoc serà per tant

    Sinera: … ejem… de fet entre el seu bilió i el nostre, no hi ha un zero de diferència. N’hi ha tres. :-D

  • Sinera

    13/11/2013 19:59

    Home, Tramuntaire… Tots d’acord amb els sistema decimal? Psè! Mira com molts periodistes parlen de bilions i trilions (de dòlars, molt especialment) i sovint ni ells saben que un bilió pels americans té un zero menys que per nosaltres… i no diguem quan ens parlen de trilions… Qué fort, oi?

  • Durrell

    13/11/2013 19:45

    Ostres! Ja em pensava jo amb certesa que això del calendari ho sabries. Gràcies! El que no m’esperava era la diferència de calendari, i per tant de dates, a les morts de Sakespeare i Cervantes. El que no sàpigues tu, oi? :)

  • Daniel Closa

    13/11/2013 18:15

    Durrell: Ui! La historia del calendari és dfascinant. En vaig parlar fa uns anys a l’antic centpeus:
    http://centpeus.blogspot.com/2007/05/el-calendari-i-lorgull-hum.html

  • Durrell

    13/11/2013 18:02

    Encara jo em pensava que els números van ser idea dels àrabs, molt interessant. I és clar que els romans feian el que tocava al seu temps, oi?
    Vaig llegir que a l’edat mitjana van haver de fer canvis al calendari romà i li van afegir juliol i agost. Saps per què va passar?

  • Daniel

    13/11/2013 15:57

    Carquinyol. í, sií. Molts els deien bojos, però van muntar un imperi de nassos.

    Sinera: El que m’agrada és la idea de repartir zeros. Hi ha molts paios amb massa poder que mentalemnt tenen un nivell de aproximadament zero. Els hauriem de regalar i treurel’s del mig.

    tramuntaire. El sistema que fem servir és molt assenyat. però suposo que un romà diria que el seu era fantàstic. Quan aprens a sumar restar i multiplicar amb xifres romanes no és massa complicat. Dividir, però, ja era molt més embolicat.

  • tramuntaire

    13/11/2013 12:41

    No vull ni pensar com escriurien la xifra del dèficit fiscal als diaris si encara funcionéssim amb números romans… Per sort amb això (diria) que a tots el món ens hem posat d’acord amb el mateix sistema decimal i no hi ha llocs que es facin servir sistemes binaris o d’altres, com sí que es fa amb les unitats de mesura. Parlar del dèficit fiscal en base dos també deu ser divertit.

  • Sinera

    13/11/2013 9:28

    Falten molts zeros als bilions i trilions de dòlars, per entendre’ns mínimamanet. Hem de regalar zeros als americans i als periodistes d’arreu per veure si es possible entendre’ns. No ens posem d’acord ni alhora d’afegir zeros! Som un zero a l’esquerra!RC

  • Carquinyol

    13/11/2013 9:18

    Estan bojos aquests romans… haguessin pensat els hindús !