La ciència del 2014

Ara que l’any s’acaba toca fer mirada enrere i rememorar el que ha donat de sí en temes científics. Aquests dies apareixen moltes llistes amb esdeveniments i avenços importants i no m’estaré de fer la meva. Per descomptat la tria es personal i potser en un altre moment hauria triat altres fets. Una cosa bona d’aquest 2014 és que de moments importants en termes científics ens n’ha deixat un grapat.

La visita al cometa: Tot i que tots els sistemes d’ancoratge van fallar i de moment encara no sabem exactament on és la Philae, el fet de situar una sonda en la superfície d’un cometa i mantenir-ne una altra orbitant-lo ha sigut un èxit històric. Tant mediàticament com des del punt de vista de les dades científiques que està enviant la Rosetta. I amb una mica de sort, quan s’apropi més al Sol, la Philae despertarà. Creuem els dits.

Les ones gravitatòries: Descobrir ones gravitatòries va sacsejar el mon de la física i ens va obligar a tots a fer un exercici mental intens per entendre que coi havien descobert. Mesos després, la notícia es va desinflar quan es va veure que potser el pols espacial havia distorsionat el senyal i, potser, el que havien detectat eren interferències i no ones gravitatòries. La ciència és així! Caldrà seguir intentant-ho.

L’art més primitiu: Podem discutir si les expressions artístiques són exclusives dels humans o no, però no deixa de ser fascinant haver descobert marques de mans pintades sobre parets de coves a Indonèsia fa trenta-nou mil nou-cents anys. És evident que el desig de deixar alguna cosa per la posteritat ja es manifestava a l’alba de la humanitat.

El nostre indret al cosmos: La Terra és un planeta del sistema solar, que no deixa de ser un de tants de la Via Làctia, que alhora és una galàxia més en el clúster galàctic de Verge. Però aquest any hem sabut que ens movem junt amb milions de galàxies dins el superclúster de Lanyakea. Amb ell hem descobert unes de les grans estructures que formen l’Univers.

Un codi genètic ampliat: El codi genètic, el nostre i el de tots els éssers vius de la Terra està compost de quatre lletres: A, T, C i G, que corresponen a les quatre molècules que formen el DNA. La dobles hèlix es forma aparellant les A amb les T i les C amb les G i l’ordre en que estiguin unides milions d’aquestes parelles és el que ens defineix la part genètica. Però aquest any han aconseguit “fabricar” un bacteri que incorpora dues molècules més que anomenem X i Y i que permetran ampliar les possibilitats de lectura del DNA. Per primera vegada tindrem bacteris amb un codi genètic diferent.

Robots cooperants: Un robot pot fer un nombre determinat de coses, però un eixam de robots en pot fer moltíssimes més. I els primers passos ja els han fet aquest any quan van programar agrupacions de petits robots perquè treballessin de manera coordinada i autònoma. Per ara fan coses simples, però el ventall de possibilitats que s’obre desafia la imaginació. I quan ho combinin amb nano-tecnologia ja no cal ni dir-ho.

Ebola: La notícia en medicina ha sigut sens dubte l’esclat de la epidèmia d’ebola i la seva progressió a diferents països. Per primera vegada ha arribat al primer món i ens ha ficat la por al cos a tots. Previsiblement no serà la darrera ocasió ni tampoc l’últim virus que vindrà de països del tercer mon. Hem aprés molt dels virus, però sobretot hauríem d’haver aprés com és la vida en indrets menys afavorits, en els que un contacte amb algú infectat pot fer que moris al mig del carrer pocs dies després i sense cap sistema sanitari en condicions per ajudar.

Tots aquests descobriments són només una mostra del que ha passat i altres llistes n’han triat de diferents, igualment trencadors. Però qualsevol d’aquests resum de final d’any ens recorda la fantàstica capacitat que tenim els humans per avançar en tots els camps del coneixement. De saber cada dia una mica més sobre nosaltres, el món que ens envolta i l’Univers on existim. En això som molt brillants. Tant de bo també ho siguem en l’ús que en fem d’aquests coneixements.

• tramuntaire

23/12/2014 17:42

Sempre que es fan reculls a final d’any de qualsevol cosa sempre tinc la impressió que els fets ocorreguts cap a finals d’any tenen més tendència a aparèixer que els de principis d’any. Només és una impressió meva, així que no sé si el biaix subjectiu és meu o dels que fan els reculls. Segur que algú ha fet algun estudi estadístic al respecte…

23/12/2014 14:10

aquest post recopilatori vol dir que centpeus ja ha acabat l’any? no hi haurà més posts fins l’any vinent?!

23/12/2014 10:36

Per a mi el més interessant seria el de les ones gravotatòries, llàstima que està sense confirmar. Veurem que ens depara el 2015 !