Spock

La mort de Leonard Nimoy farà que durant els propers dies, la xarxa s’ompli de fotografies seves amb imatges i frases més o menys recordades. No és estrany ja que els personatge que interpretava, el senyor Spock, va aconseguir esdevenir un referent icònic en la ciència ficció.

En realitat és ben curiós ja que Spock era el personatge de Star Treck menys humà. Precisament estava per contrarestar la sovint empalagosa humanitat i sensibilitat de la resta de la tripulació de l’Enterprise. El vulcanià (mig vulcanià) era el personatge emblemàtic d’una sèrie de ciència ficció emblemàtica i una mica representava el referent imaginari dels científics. Paios poc emocionals, que basen els seus raonaments exclusivament en les dades i miren de minimitzar la part humana del seu ésser. Un tòpic fals, com sap tothom que conegui a qualsevol científic. Però els estereotips tenen molt poder. Els científics no ens alliberarem fàcilment de l’estereotip Spock igual que les rosses sempre hauran de combatre l’estereotip de tontetes.

En tot cas, el llegat de Spock no és tant un seguit de frases més o menys enginyoses o una manera de saludar que no tothom pot fer, sinó una generació de científics que gràcies a Star Treck i al vulcanià van créixer amb el somni de descobrir coses ocultes de l’Univers. De la mateixa manera que Indiana Jones va fer créixer vocacions d’arqueòlegs o CSI va augmentar el nombre d’alumnes a l’especialitat de medicina forense,  Star Treck va donar ales a noves generacions de científics. Qui pensi que la ficció no té poder sobre les nostres vides, és que no entén com és el món.

El cas és que no em sembla malament que sigui així. La principal objecció que es pot fer als programes, llibres, sèries i seccions de divulgació de la ciència és que no aconsegueixen transmetre l’emoció de l’exploració, la fascinació pel descobriment i la bellesa de l’univers. L’Spock, amb la seva aparent fredor ho transmetia de manera molt més eficaç que molts científics televisius.

Per això, de les frases mítiques que li van fer dir, la que més m’agrada no és el clàssic “Llarga vida i prosperitat”, ni la repetida “Les necessitats de la majoria estan per sobre de les necessitats d’uns pocs, o de les d’un sol”. També és genial quan diu que “La lògica és el principi de la saviesa, no la fi”. I reconec que de vegades penso en ell quan va dir “Mai he entès la capacitat femenina per evitar una resposta directa a qualsevol pregunta”.

Però la que més vegades m’ha vingut al cap, especialment en el camp de la ciència, és una frase d’una sola paraula:  “Fascinant”.

• Daniel

02/03/2015 12:52

Però Spock no ho podia saber perquè a Star Treck no sortien gallecs. En canvi, sí que sortien dones! :-)

• Elena

02/03/2015 12:41

Però això d’evitar la resposta directa no eren els gallecs?

• Daniel