I si trobéssim vida extraterrestre?

Un dels majors descobriments que podria fer la ciència és el d’alguna forma de vida extraterrestre. Això ho tenim tots més o menys clar i és un dels grans al·licients de l’exploració espacial. La simple troballa d’un organisme similar a un bacteri tindria unes implicacions científiques extraordinàries. No cal dir si el que trobem fossin organismes més complexos, similars a animals o plantes. Segur que marcaria un abans i un després, però exactament per quins motius?

El més evident és el purament científic. Coneixem raonablement com és la vida al nostre planeta. Semblaria que hi ha milers de formes de vida diferents, però en realitat només n’hi ha una que s’ha anat adaptant de mil maneres als diferents ambients. Tots els organismes compartim una mateixa bioquímica, un mateix material genètic, un mateix metabolisme… Potser es van originar diferents formes de vida, però al final només una va prevaldre.

Per això, trobar una forma de vida que funcioni amb diferents sistemes resultaria extraordinàriament enriquidor pel coneixement. Seria una sorpresa que fos molt similar a la de la Terra ja que les condicions de partida en un altre planeta seran, amb tota probabilitat, diferents a les que teníem aquí. La vida que es va generar en un mar d’aigua ha de ser diferent de la que es generi en un oceà de metà. Però tot i que la seva química sigui diferent i el seu material genètic no sigui DNA, evolucionarà de manera similar a la d’aquí ja que la selecció natural ha d’actuar arreu de l’univers.

Una altra conseqüència de trobar vida al nostre sistema solar tindria a veure amb l’estadística. Si la vida s’ha originat de manera independent dues vegades en un únic sistema solar, voldrà dir que és un fenomen molt més probable del que ens pensem. El que va passar a la Terra no seria un cas extraordinari, sinó un esdeveniment més entre molts de similars. Això indicaria que a altres sistemes solars també pot haver passat el mateix. Deixaríem de ser l’excepció que sembla que som ara mateix.

Per algunes religions seria un problema descobrir formes de vida alienígenes. La majoria es basen en situar als humans al centre de la creació. Som els triats per Déu. Pel Déu que més us plagui. Caldria fer una certa feina teològica per explicar el motiu que va empènyer els deus a crear altres formes de vida en altres planetes. No dubto que trobarien la manera de justificar el que pensaven els déus i de seguir mantenint els humans al centre del interessos de Déu, però certament caldrà un reajustament de moltes creences. Ja va ser difícil deixar de ser el centre de l’univers, com no ha de ser-ho passar a ser una simple forma de vida més entre moltes altres!

Pel que fa a la societat en general, hi ha qui pensa que descobrir altres formes de vida faria que els humans mostréssim més unió i relativitzéssim les nostres diferències. M’agradaria compartir aquesta idea, però em costa. Els humans gairebé mai no estem a l’altura de les circumstàncies i sempre trobem la manera de fer que petites diferències pesin més que grans objectius comuns. D’altra banda, de seguida hi hauria qui buscaria la manera de treure profit econòmic o militar de les noves formes de vida.

I per nosaltres, individualment? Doncs poca cosa canviaria, tret d’una. De nit, quan alcéssim la vista i miréssim els estels, ja no els veuríem de la mateixa manera. Mai més.

• Antoni Cuadrench i Fort

17/01/2016 21:04

És cert, hi haurà un abans i un després quan es descobreixi que hi ha vida més enllà del nostre planeta. El problema més greu però, potser el tenim aquì, si l’espècie d’humans actuals no resol el greu desastre del canvi climàtic que ens ve al damunt. I no sols aquest, l’altre gran repte seria si s’aturés la mort degut a l’envelliment. Això generaria un gran conflicte. Vull dir que per marxar del nostre planeta -si això científicament és possible- ens caldrà superar moltes adversitats, millorant el coneixement i l’ètica dels humans.

• Jordi C

17/01/2016 13:28

I si la vida descoberta tingués el mateix sistema de funcionament (ADN, carboni, etc.) que a la Terra?
    Tot i no ser tant espectacular, també tindria implicacions profundes: la possibilitat que la vida viatgi pel cosmos colonitzant planetes i sistemes també és molt interessant!

• tramuntaire

15/01/2016 16:35

Jo estic convençut que n’hi ha, de vida, i molta, fora la terra. L’univers és molt gran. I com que és tan gran, hi ha molts indrets on es deu haver originat vida. Però com que és tan gran, hi ha limitacions físiques quasi infranquejables perquè arribem a conèixer aquesta vida extraterrestre.

És cert que la nostra tecnologia avança molt de pressa. Potser sí que un dia ho aconseguim!

• JordiMB

15/01/2016 13:39

Estava pensant en el cas de la típica i tòpica invasió agressiva, clar…

• JordiMB

15/01/2016 13:38

Pons: si la pel.lícula passés a Catalunya, les coses anirien d’una altra manera. Començaríem a discutir sobre si intentem parlamentar, fer concessions, atacar de forma directa, atacar de forma indirecta… i quan ens haguéssim posat d’acord, ja seríem tots morts. Hehehehe

15/01/2016 10:13

Sobre el punt que els humans estaríem més units es una de les coses que passa en totes les històries de ciència ficció quan es troba vida extraterrestre, sempre es crea una col·lisió mundial de la terra (normalment amb seu als EEUU, això si)

15/01/2016 9:20

Certament un descobriment d’aquest tipus tindria fortes repercusions a la nostra societat, però bé… de moment trobem-la !!