Abans de Facebook, l’oportunitat ja hi era!

Havien de ser 93 dies de missió o, si ho voleu en “sols” (dies marcians) havien de ser 90 sols. Almenys aquesta era la durada prevista de la missió dels rovers Spirit i Opportunity. Van començar a rodar per la superfície de Mart al gener del 2004 i un d’ells, l’Opportunity, segueix funcionant i treballant dotze anys després. Aquells 90 sols s’han allargat fins als 4337. I encara segueix actiu.

Queda clar que les coses ben fetes es fan perquè durin.

Ha passat tant de temps que gairebé han caigut en l’oblit. El rover Spirit es va espatllar i quan portava set anys (2210 sols) va quedar silenciós a la zona coneguda com “Troya”, al crater Gusev. Després va arribar el Curiosity, més gran i més ben equipat, que ara està treballant per una zona diferent de Mart. També s’han estrenat pel·lícules que han posat el punt de mira en el planeta roig i ocasionalment es torna a discutir els desitjos i les dificultats de les missions a Mart.

Però mentre tot això ha anat passant, l’Opportunity ha seguit movent-se per Mart, obtenint imatges, analitzant la geologia i explorant el terreny. Ara ja segurament només el segueixen l’equip de la missió i un grapat d’aficionats a l’exploració espacial, però ocasionalment m’agrada recordar que la missió segueix. Que el robot encara funciona!

Per fer-nos una idea del que representa, quan l’Opportunity va arribar a Mart, al gener del 2004, va ser més o menys quan el President Maragall va acceptar la dimisio de Josep-Lluis Carod Rovira. José Maria Aznar encara era president d’Espanya i faltava un parell de mesos perquè José Luis Rodríguez Zapatero guanyés les eleccions. A Barcelona es va inaugurar el Fòrum Universal de les Cultures. Encara feien Friends a la televisió dels Estats Units. A Grècia encara no es parlava de la crisi i, de fet, estaven treballant per deixar-ho tot a punt pels Jocs Olímpics d’Atenes. Entrenat per Frank Rijkaard, el Barça va guanyar la Lliga i Ronaldinho era l’estrella. Encara no estàvem acostumats a guanyar ni molt menys!

Ah! I Internet era una mica diferent. Encara faltaven unes setmanes perquè, a la Universitat de Harvard, es fundés Facebook. Sí! Va haver-hi una vida en la que Facebook no existia, però l’Opportunity ja treballava a Mart.

Ara mateix està determinant la presència de minerals argilosos a la vora del cràter Endeavour. Aquella mena de feina sense grans descobriments, però que cal anar fent per entendre millor el planeta que volem colonitzar un dia o altre. En tot cas, això és menys rellevant que el fet que una missió pugui seguir activa dotze anys després de la durada prevista. Per treure’s el barret.

Suposo que en tornarem a parlar d’aquí uns anys, per algun descobriment important, per l’aturada definitiva o per seguir celebrant el seu extraordinari rendiment.

• XeXu

07/04/2016 10:05

Pobret! I no el podrien anar a buscar? Hauria de tornar a casa com un heroi!

07/04/2016 8:36

Proposo que la NASA es dediqui a fer electrodomèstics de llarga durada, així es farien d’or i no tindrien més problemes de finançament :D

07/04/2016 7:59

Tant de bo tot els fabriquessin com aquests robots… ai no, que s’enfonsaria el capitalisme !

Realment les coses ben fetes i pensades, si tot va bé, estan fetes per durar.

07/04/2016 7:52

Tancaran la NASA i seguirà fent experiments i enviant dades!! Jo en recordo les animacions de l’aterratge que ens passaven els de les notícies!!