L’aterratge del coet

Les coses estan canviant ràpidament al mon de l’exploració espacial. L’entrada en el negoci d’empreses privades ens està oferint noves imatges i noves curses espacials. Les grans gestes i exploracions segueixen en mans de les agències espacials nacionals i les col·laboracions internacionals. Però per explorar i explotar l’espai més “proper” ja hi ha empreses treballant-hi.

La setmana passada vam poder veure les impactants imatges del coet Falcon 9, de la companyia Space X, aterrant sobre una plataforma al mig del mar. A terra ferma ja se n’havien sortit, però fer-ho al mig del mar era un altre repte i, després d’uns quants intents fallits, finalment ho van aconseguir. Això ha de permetre abaratir extraordinàriament el preu dels llançaments. Fins ara calia fer un coet nou cada vegada. Fins ara era com si cada cop que agaféssim el cotxe, el llencéssim al mar i n’haguéssim de comprar un de nou per tornar a viatjar.

De fet, el que aterra no és tot el coet sinó únicament la primera etapa. Enlairar un coet és tremendament complicat per culpa de la força de gravetat que exerceix el planeta. La solució va ser fer servir coets per etapes que es van desprenen a mida que esgoten el combustible. Això allibera de molt pes la nau i li facilita el anar enlairant-se, cada vegada amb menys pes. Però reaprofitar les etapes inicials farà molt més competitius els llançaments.

Una pregunta lògica és, per quin motiu ho han de fer a una plataforma marina que és petita i es mou? Aterrar a terra seria molt més senzill!

Sí, però no. Quan el coet s’enlaira no ho fan en línia recta cap a dalt sinó que segueixen una certa paràbola. Això fa que la primera etapa es desprengui quan està sobre el mar. I per baixar el que interessa és fer-ho consumint el mínim combustible (un combustible que has hagut de pujar, i cada quilo de pes dificulta l’enlairament). Baixar sobre el mar és el camí més curt. Caldria molt més combustible per tornar a terra ferma. Un segon motiu és que s’estalvien un munt de permisos i paperassa. No pots aterrar un coet sense més a terra ferma, però al mar no hi ha problema.

De totes maneres, etapes de coets que han aterrat a terra ferma ja ho havia fet la companyia Space X i també la del coet “New Sheppard”, de l’altra empresa del camp, la Blue Origin. La New Shepard és una nau molt més petita i, per tant, més senzilla d’aterrar. Les funcions d’una i altra son diferents. La Falcon 9 és més gran, més potent i pot pujar molt més amunt la capsula “Dragon” portant material fins, per exemple, l’Estació Espacial Internacional. L’objectiu de la New Shepard és fer viatges tripulats a menys altura per portar turistes a experimentar la sortida a l’espai durant uns minuts en una càpsula que torna a descendir poc després.

Les coses es mouen en l’exploració espacial. Més de pressa del que podria semblar. Sembla segur que en els propers anys veurem cada vegada més notícies d’aquesta mena. No ens n’adonarem i estarem en un escenari que fins ara era terreny exclusiu de la ciència ficció.

4 comentaris

  • Jaume Benet

    17/04/2016 1:59

    Home, Pons, ningú treballa de franc i menys amb aquests nivells de despesa. Els senyors de SpaceX, per exemple, tenen signat un sucós contracte amb la NASA per abastir regularment la ISS. Posteriorment pensen enviar-hi també astronautes. Ara això només es pot fer a través de l’agència espacial russa.

  • Pons

    12/04/2016 8:21

    El que em pregunto es que si es tracta d’empreses privades quins beneficis en treuen aquestes empreses, perquè de moment jugar amb coets es molt car i pocs turistes espacials s’ho poden permetre per compensar el cost

  • Carquinyol

    12/04/2016 8:17

    Jo no puc deixar de pensar amb el ‘Tintin a la Lluna’ i aquell cohet vermell i blanc d’aterratge vertical que tan meravellós ens semblava de xics…

  • Sinera

    12/04/2016 7:26

    El que expliques em mantindrà l’esperança d’arrivar a volar amb un quart artilugi (ho veig difícil, però!) a part dels rutinaris avions, algun que altre helicòpter i el meu amanós parapent, que aquest no em falla mai. Pujar ben amunt amb un cohet seria una pasada!