Arxiu del dilluns, 3/04/2017

Tan cansat, que no puc dormir!

dilluns, 3/04/2017

Després d’un dia extenuant arribes al llit, t’hi poses còmode amb l’esperança de fondre’t en el no-res del son i poder descansar…. i resulta que no pots dormir. És estrany, perquè estàs realment cansat. Una fatiga que et demana a crits dormir quantes més hores millor. Però no hi ha manera. Estàs tan cansat, que no pots dormir. Una irritant broma de la fisiologia. En realitat, l’insomni pot estar causat per molts motius, de manera que en cap cas es pot generalitzar. Però moltes vegades hi ha un factor comú: el cortisol.

El cortisol l’anomenen la “hormona del estrès”, seguint aquest costum de posar malnoms poc precisos a les hormones. En tot cas, en el cas del cortisol, s’entén ja que durant situacions estressants les glàndules suprarenals en generen prou quantitat com per generar els efectes necessaris per posar el cos en marxa. Sobretot un augment de les vies metabòliques que generen glucosa. Però, com totes les hormones, fa moltes més coses aparentment inconnexes. El cortisol és antiinflamatori, altera el metabolisme de calci, modifica la deposició de col·lagen i… actua sobre el son.

En realitat el cortisol presenta un interessant cicle circadiari. Augmenta al matí, a l’hora de despertar-se, arriba al màxim en hores de màxima activitat i es va reduint la seva concentració en sang a mida que avança la tarda. Quan arriba l’hora de dormir, els nivells són baixos i això ajuda a la relaxació.

Però els seus nivells es modulen per molts motius. Menjar, per exemple, pot augmentar-ne els nivells. L’estrès, naturalment també els augmenta. I això pot ajudar a entendre alguna d’aquestes situacions en les que estàs cansadíssim, però no pots dormir. La fatiga pot estar causada per un dia amb activitat frenètica en el que has anat amunt i avall fent un grapat de coses. Això entra en la definició de estrès i en conseqüència pot augmentar els nivells de cortisol. Encara que aturem l’activitat i intentem relaxar-nos, durant una estona aquesta hormona encara estarà elevada en sang i farà complicat entrar en l’estat necessari per dormir.

Un efecte secundari és que si no dormim ens posarem nerviosos, ens estressarem i tornarem a obrir l’aixeta del cortisol.

Per això sempre es diu que quan vas molt accelerat, és millor passar una estona relaxant-te i fent alguna cosa intranscendent abans d’anar a dormir. Simplement es tracta de donar temps a l’organisme a restablir els nivells adequats de les hormones. El ritme circadiari ajuda a posar-les en nivells baixos, però nosaltres podem col·laborar en aquesta resposta.

A part del cortisol n’hi ha altres, per descomptat. No hi ha explicacions simples en la fisiologia.  Les endorfines, la oxitocina i altes també poden actuar. Però si vols dormir i tens la sensació que no pots de tant cansat…. potser només sigui que has de donar una estona al teu cos per metabolitzar l’excés de cortisol. En una horeta s’hauria de normalitzar sempre que no t’estressis massa per això. Aleshores, les neurones corresponents deixaran d’estar activades i podrem anar deixant-nos anar en aquella sensació tan agradable d’anar caient en la desconnexió del son.