Tan cansat, que no puc dormir!

Després d’un dia extenuant arribes al llit, t’hi poses còmode amb l’esperança de fondre’t en el no-res del son i poder descansar…. i resulta que no pots dormir. És estrany, perquè estàs realment cansat. Una fatiga que et demana a crits dormir quantes més hores millor. Però no hi ha manera. Estàs tan cansat, que no pots dormir. Una irritant broma de la fisiologia. En realitat, l’insomni pot estar causat per molts motius, de manera que en cap cas es pot generalitzar. Però moltes vegades hi ha un factor comú: el cortisol.

El cortisol l’anomenen la “hormona del estrès”, seguint aquest costum de posar malnoms poc precisos a les hormones. En tot cas, en el cas del cortisol, s’entén ja que durant situacions estressants les glàndules suprarenals en generen prou quantitat com per generar els efectes necessaris per posar el cos en marxa. Sobretot un augment de les vies metabòliques que generen glucosa. Però, com totes les hormones, fa moltes més coses aparentment inconnexes. El cortisol és antiinflamatori, altera el metabolisme de calci, modifica la deposició de col·lagen i… actua sobre el son.

En realitat el cortisol presenta un interessant cicle circadiari. Augmenta al matí, a l’hora de despertar-se, arriba al màxim en hores de màxima activitat i es va reduint la seva concentració en sang a mida que avança la tarda. Quan arriba l’hora de dormir, els nivells són baixos i això ajuda a la relaxació.

Però els seus nivells es modulen per molts motius. Menjar, per exemple, pot augmentar-ne els nivells. L’estrès, naturalment també els augmenta. I això pot ajudar a entendre alguna d’aquestes situacions en les que estàs cansadíssim, però no pots dormir. La fatiga pot estar causada per un dia amb activitat frenètica en el que has anat amunt i avall fent un grapat de coses. Això entra en la definició de estrès i en conseqüència pot augmentar els nivells de cortisol. Encara que aturem l’activitat i intentem relaxar-nos, durant una estona aquesta hormona encara estarà elevada en sang i farà complicat entrar en l’estat necessari per dormir.

Un efecte secundari és que si no dormim ens posarem nerviosos, ens estressarem i tornarem a obrir l’aixeta del cortisol.

Per això sempre es diu que quan vas molt accelerat, és millor passar una estona relaxant-te i fent alguna cosa intranscendent abans d’anar a dormir. Simplement es tracta de donar temps a l’organisme a restablir els nivells adequats de les hormones. El ritme circadiari ajuda a posar-les en nivells baixos, però nosaltres podem col·laborar en aquesta resposta.

A part del cortisol n’hi ha altres, per descomptat. No hi ha explicacions simples en la fisiologia.  Les endorfines, la oxitocina i altes també poden actuar. Però si vols dormir i tens la sensació que no pots de tant cansat…. potser només sigui que has de donar una estona al teu cos per metabolitzar l’excés de cortisol. En una horeta s’hauria de normalitzar sempre que no t’estressis massa per això. Aleshores, les neurones corresponents deixaran d’estar activades i podrem anar deixant-nos anar en aquella sensació tan agradable d’anar caient en la desconnexió del son.

7 comentaris

  • enric

    10/04/2017 17:00

    La casa ben airejada no treu la sosa caustica del llexiu ni el acid clorhidric del salfuman que han menjat ja les rajoles, no s’en va mai i per les nits es barreja amb la humitat ambiental i causa acid al estomac. I no deixa dormir.

  • Pons

    04/04/2017 9:58

    Per això si em costa dormir agafo un llibre i al voltar la tercera pàgina ja he caigut U_U

  • Daniel Closa

    03/04/2017 16:33

    Vicent: Uix. Amb els anys, els ritmes circadians es van modificant i el ritme de son/vigília és un dels que més ho nota. Una de les (motles) coses que fa enveja dels nens és poder dormir com ells.

    enric: Independentment dels contaminants que pugi tenir, quan fas servir aquestes coses sempre cal vigilar i airejar bé la casa.

  • enric

    03/04/2017 14:47

    vigila el llexiu que tireu a les rajoles i als desaigues, des de fa uns anys la llexiu que es fa a Espanya está feta amb sosa de la Xina que es molt més impura que la que es feia servir a Espanya des de sempre, i aixó vol dir que porta restes de sosa caustica que ataquen les rajoles i els desaigues i per la nit es barrejen amb la humitat ambiental i causan acidessa al estomac. I no deixen dormir. El mateix amb el salfuman i qualsevol acid que es tiri a casa, així com els “limpiatodo” miraculosos que porten potasa caustica ( como ara els que s’ anuncien per la tele que treuen tota la grasa i la bruticia al instant).

  • Vicent Bosch i Paús.- l’Alcora

    03/04/2017 14:42

    Des de fa anys que el ràdio-despertador el posa a l’hora que m’he d’alçar; i encara que no dorma bé, quasi mai encendré el llum per veure quina hora és, ja que sé quan sonarà la ràdio, i, per tant, no m’estressa.
    Ara que estic prop dels seixanta-nou anys i des de fa molt de temps això de dormir bé, fa lustres que ho he perdut. Em fa l’efecte que estic mitja nit o més despert, malgrat dormir amb el CEPAP, estiga o no estiga cansat i a vegades he fet més de vint km al dia o més.
    Amb el temps, dormir molt bé o bé, esdevé una utopia!

  • Daniel Closa

    03/04/2017 12:57

    També pot ser. En el tema del dormir hi ha molts factors que hi juguen.

  • Jordi Morrós

    03/04/2017 12:50

    Avui m’hi sento molt identificat amb el tema tractat. En el meu cas penso que l’entrada a la primavera hi té alguna cosa a veure.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús