Un any profitós, en ciència.

A mida que s’acosta el final d’any arriba el moment de fer resums i de recordar allò que va destacar al llarg del 2017. Es faran llistes de moments polítics, de pel·lícules, de merders entre famosos… i també d’esdeveniments científics. En aquest camp, no ens podem queixar. El 2017 ha sigut força profitós.

Per exemple, entre els fets destacats hi ha el descobriment de les ones gravitacionals generades per la col·lisió d’estrelles de neutrons. Sí, és un tema que ens agafa una mica lluny del dia a dia, però cara a explorar l’univers, els detectors d’ones gravitacionals han obert una finestra nova que ens permetrà descobrir un grapat de fenòmens que fins ara passaven desapercebuts.

Un altre fet destacat és que ja s’està començant a aplicar la tècnica CRISPR per modificar determinats gens d’embrions humans. Encara no han nascut nens amb el genoma modificat artificialment, però uns investigadors xinesos van demostrar que era possible fer-ho. Això vol dir que tractar malalties genètiques abans de néixer ja és tècnicament possible. Òbviament, aquesta mena de manipulacions tenen un seguit de implicacions ètiques que cal tenir molt presents i que cal discutir des de ja.

A nivell de medi ambient, el trencament de la plataforma Larsen C a l’Antàrtida va ser un dels fets més destacats d’aquest any. Un dels majors blocs de gel alliberats del continent antàrtic des que en tenim registres. De totes maneres, la violència de la temporada d’huracans, encadenant-ne uns quants de nivell 4 i 5 també ha resultat un fet destacat. El clima va mostrant any rere any comportaments excepcionals que, d’altra banda, tampoc resulten sorprenents si tenim present l’escalfament global que generem.

Aquest any ha arribat al final la missió Cassini, que explorava Saturn i el seu sistema d’anells i satèl·lits. Les imatges que ens ha ofert i el coneixement que hem adquirit gràcies a aquella nau marcaran un abans i un després en l’exploració espacial.

En el tema dels planetes extrasolars ha sigut un no parar de noticies. Sistemes planetaris cada vegada més grans, planetes cada vegada més suposadament habitables, planetes orbitant estrelles cada vegada més properes… El veïnat galàctic està ple a petar de llocs interessants que caldrà explorar atentament amb els nous instruments que aviat tindrem disponibles.

En salut, aquest any no hi ha hagut epidèmies com les de Zika del 2016 o Ebola del 2014, tot i que hi ha hagut  un brot important de pesta a Moçambic que sembla que ja està controlat. En canvi, el xarampió ha tornat amb força a Europa “gracies” als moviments antivacunes. Portem uns tretze mil casos, la majoria a Itàlia i Romania, mentre que als Estats Units n’han tingut només cent vint.

Les llistes sempre tenen un punt de subjectivitat. Altres amants de la ciència triarien fets diferents però, més enllà dels resums de final d’any, podem afirmar que aquest 2017 som una mica més rics en coneixements científics que fa un any. I això sempre és una bona cosa!

20/12/2017 10:33

Ja… Això de l’autobombo encara ho he de treballar una mica :-)

20/12/2017 8:56

Podries haver fet una mica d’autopublicitat i haver posat els links als teus propis posts del centpeus, perquè em sembla recordar que has parlat de tots els temes, no?