Falcon Heavy; l’inici d’una nova era

Era una mena de broma que corria ahir: Si algú ens hagués dit fa uns anys que veuríem en directe com algú enviava un cotxe a Mart, conduit per un nino i pagant-ho de la seva butxaca… l’hauríem pres per boig! Però és precisament el que va passar ahir. De pas, va inaugurar una nova era en l’exploració espacial. Malgrat els dubtes inevitables en ser el primer intent, l’enlairament del coet Falcon Heavy va ser tot un èxit.

El que sembla que fa més gràcia és la imatge del cotxe Tesla per l’espai, amb un ninot simulant les funcions de pilot, però en realitat això era el de menys i, de fet, només és la part propagandística. L’Elon Musk no té un pel de ruc i ha sabut aprofitar l’assaig per muntar una operació de propaganda com cal.

De totes maneres, cal recordar que l’important era que el coet s’enlairés i posés la càrrega en camí. Un camí que, digui el que digui la propaganda, no el porta a Mart ni de bon tros. Seria més exacte dir que el porta en direcció cap on estaria el planeta en algun moment, però no pas ara. De nou, no es tractava d’enviar el cotxe a Mart sinó de veure si el sistema funcionava. I funciona! Que Mart estigui o no al final del camí és irrellevant. Recordem que els planetes es van movent i no sempre és un bon moment per iniciar el viatge de la Terra cap a Mart.

La gràcia del Falcon Heavy és que es tracta del coet més potent que hi ha ara mateix. Pot portar a l’espai més càrrega i més lluny que cap altre giny disponible. Només quan la NASA posi en servei el seu monstruós SLS tindrà rival. A més, pel fet de fer aterrar les diferents seccions i poder-les reaprofitar en successius enlairaments fa que el preu de tot plegat sigui molt més barat. Fins ara es fabricava un coet nou cada vegada. Això ja no caldrà. Els de SpaceX ja venien fent-ho amb els coets més modestos. Ahir van demostrar que poden fer-ho amb el seu gegant.

Tot i que veurem moltes vegades la imatge del cotxe amb el planeta Terra al fons, la que trobo que representa millor el que va passar ahir és la de l’aterratge simultani de les dues seccions laterals del coet.  En canvi, el senyal de la secció central, que havia d’aterrar a una plataforma sobre el mar, es va perdre quan faltava poc per l’aterratge. Oficialment encara no han dit res, però si hagués aterrat correctament ho haurien ensenyat sense dubtar. Sembla que pocs segons abans d’aterrar sobre la plataforma marina prevista va fallar alguna cosa i va caure al mar. Va ser la única cosa que no va sortir com estava planejada.

De totes maneres podem dir que ahir va ser un dia que marca un abans i un després en l’exploració de l’espai. Simplement, ara ja hi ha disponible un coet prou potent per afrontar reptes a una nova escala. Un pas no és el camí complert, però qualsevol camí comença amb un pas. Ahir se’n va fer un d’important.

4 comentaris

  • Daniel Closa

    07/02/2018 13:52

    Les seccions laterals no és que fos necessari, però es desprenen al mateix moment i fan el mateix recorregut a igual velocitat, de manera que arriben alhora.
    La part central res. S’ha perdut. Sembla que es va quedar sense combustible a poc de l’arribada i va fallar el punt d’aterratge per un centenar de metres.

  • Pons

    07/02/2018 11:07

    Calia que fos simultani l’aterratge de les seccions laterals?

    La secció central es submergible? Es podrà pescar i re-aprofitar?

  • Daniel Closa

    07/02/2018 10:34

    Sort que no era un projecte d’aquí. Tindríem un cotxe a l’espai a ritme de “Mi carro”

  • Joan Codina

    07/02/2018 10:09

    Jo encara no m’ho crec. Fa uns dies mirava un recull de llençaments de SpaceX i clar.. enrere queden els pocs metres que aixecaven fa uns anys. La progressió ha estat espectacular. Clar que partien de molt més lluny, tecnològicament, que el projecte Apol·lo.

    Ara hem de dur a terme una missió per a recuperar el Tesla i quedar-nos-el com a premi.