Ens ha visitat una nau extraterrestre?

Podria ser que una nau alienígena hagués passat pel costat del Sol i no ens n’haguéssim adonat fins ara? Realment seria una passada! Talment com una novel·la de ciència ficció de la bona. I sembla que hi ha científics que juguen amb aquesta idea a partir d’algunes dades estranyes que han detectat en l’asteroide interestel·lar Oumuamua que es va descobrir fa un temps i que ara sabem que no venia del sistema solar sinó que era un visitant provinent d’altres estrelles.

Oumuamua es va descobrir quan ja havia passat pel punt de màxima aproximació al Sol i s’anava allunyant. La seva trajectòria era estranya i els càlculs més detallats van confirmar que es tractava d’un visitant interestel·lar. També es va deduir que era molt allargat (al menys cinc vegades més llarg que ample), que tenia un color més aviat vermellós i que, com que no presentava la cua característica dels cometes, devia tractar-se d’un asteroide.

Poca cosa més es va poder calcular ja que, recordem, quan es va descobrir ja s’estava allunyant i només es detectava com un punt en les imatges. De totes maneres va resultar un objecte molt particular ja que era la primera vegada que s’observava, ni que fos de tant lluny, un visitant provinent d’altres estrelles.

Ara, però, ha tornat al punt de mira degut a un comportament curiós. A mida que Oumuamua s’allunya del Sol podríem esperar que anés cada vegada més a poc a poc degut a l’efecte de la gravetat solar. Però el cas és que no és això el que fa. De fet sembla estar accelerant.

La manera més fàcil d’explicar això seria que hagués perdut una mica de la seva massa. Amb menys massa pot anar més de pressa. És el que passa amb els cometes, que quan s’acosten al Sol perden una mica del gel que els forma  i que s’escapa formant la espectacular i característica cua. Ara bé, resulta que Oumuamua no tenia cua, de manera que no hi ha manera d’explicar la pèrdua de massa. També hi ha altres detalls més tècnics, com ara que hauria d’anar girant igual que els nuclis dels comentes però no sembla que ho faci.

De manera que la hipòtesi del cometa té punts febles. Quines altres maneres hi ha per explicar l’acceleració? Doncs segons un parell d’investigadors, una possibilitat és que Oumuaua sigui una nau extraterrestre o, més probablement, les restes d’una nau extraterrestre. Concretament d’una vela estel·lar. De fet, els investigadors en qüestió treballen en el desenvolupament de veles solars, de manera que hi entenen del tema. També tenen tendència a veure les coses des del seu punt de vista. Ja se sap que si tens un martell tot el que veus semblen claus (cosa que no impedeix que de vegades efectivament siguin claus)

En tot cas, la gràcia és que les veles estel·lars es mouen impulsades per la pressió del vent solar, de manera que quan s’allunyen del Sol el que fan és anar accelerant lentament. Just el que s’ha vist en aquest cas.

Però un moment! Si Oumuamua fos una vela estel·lar, caldria que fos molt ample i extremadament prim. Segons els càlculs que han fet, caldria que tingues menys de la meitat d’un mil·límetre de gruix. No havíem quedat en que era allargada però relativament gruixuda? Bé, el cas és que tot això s’ha deduït a partir de mesures molt poc precises ja que, de nou, el vàrem detectar quan ja s’allunyava i era molt lluny. Les millors imatges que tenim es limiten a un punt de llum (un únic píxel!) que es mou. A partir del moviment i els canvis de lluminositat podem anar deduint coses, però el marge d’error és notable i permet diverses interpretacions.

Ara mateix no tenim manera de saber-ho. Realment és més fàcil que es tracti simplement d’un cometa amb una cua prou feble com per no haver-la pogut detectar, però mai se sap. S’havia proposat enviar una nau a intentar atrapar Oumuamua i m’encantaria que algú s’hi posés, però sincerament, sembla poc probable. En tot cas valdria la pena fer-ho amb petites veles solars, que a la llarga anirien molt més ràpides.

Cal dir que també seria mala sort. Una vegada que passa una nau alienígena per aquí i ens la perdem. O, ja que no coneixem les intencions d’una civilització capaç de viatjar entre estrelles, de moment potser és millor passar desapercebuts.

Neeeeh. Segur que és un cometa.

• Miquel de la Mel

08/11/2018 21:31

Segur que deu ser una nau extraterrestre que ha vengut a fer una ullada, i quan ha vist el que es cou per aquí abaix, ha partit “càmeres ajudau-me”.

• Pere

08/11/2018 20:12

No pot ser que el sol li fes l’efecte fona?
    Moltes naus que enviem les fem “caure” cap a Júpiter per donar-els-hi més velocitat.
    Ah, i agraït pel teus articles sempre interessants!!!

08/11/2018 10:12

Carquinyol. Segons la navalla d’Okam… és un cometa. però especular no costa res

Pons. Els asteques també van victorejar Pizarro i no els va servir… :-(

Marc. Ep! D’una galàxia no. prové d’alguna estrella de la nostra galàxia. I no apostaria perque vingues a visitar la Terra. Segurament només voldria visitar el sistema solar. Si realment era una nau, igual acaben de descobrir que al nostre sistema hi ha un planeta habitat.

• Arnau

08/11/2018 9:43

A

• Marc Valldeperas

08/11/2018 9:41

Jo crec que lanau extraterrestra es de veritat perquè mai havia vist algú aixi, tant gran.
    Si es un asteroide o un cometa, de quina galxia prové si es tant gran i tan poc ample?
    Au va aixó es un extraterrestre que volia veure que feiem per el planeta Terra i per la nostra galaxia.

08/11/2018 9:29

Per si de cas es només el explorador dels Oumuamues i ara que ja té informació sobre el nostre sistema ja preparen la invasió jo només diré… Visca els Oumuamues! Llarga vida als Oumuamues!

08/11/2018 8:31

Ja, sí, segur que era un cometa…. però, per si les mosques, millor anar desenvolupant defenses planetàries no sigui pas que quan arribi on sigui que hagi d’arribar ens trobem amb més visites… ;)