Un nou viatjer interestel·lar

El passat 30 d’agost, l’astrònom aficionat ucraïnès Gennady Borisov va detectar un nou cometa travessant el sistema solar. Les deteccions de cometes per part d’aficionats són relativament freqüents i quan altres observadors confirmen el descobriment, aquest passa a ser oficial. En aquest cas, es va confirmar pocs dies després i el cometa va passar a ser conegut com C/2019 Q4 (Borisov) (C, ja que és un cometa; 2019 és l’any del descobriment; Q4 indica que va ser el quart descobert durant la segona quinzena d’agost i, finalment, hi afegeixen el nom del descobridor). Aquest, però, no ha resultat ser un cometa normal.

L’interès es va despertar quan van començar a calcular la trajectòria. Això és relativament difícil i cal disposar de bastantes observacions abans de tenir-ho del tot clar, però les dades inicials ja indicaven que C/2019 Q4 (Borisov) no prové, com estem acostumats, de la perifèria del nostre sistema solar. Sembla que el que arriba és el primer cometa provinent d’una altra estrella.

Aquesta situació ja va tenir lloc fa un parell d’anys, quan es va descobrir el viatger interestel·lar que ara coneixem com ‘Oumuamua. Inicialment es va pensar que era un cometa, però finalment va resultar ser un asteroide. En el cas de Borisov ja n’ha fotografiat la cua característica, de manera que no tenim dubte que és un cometa.

La realitat és que encara estan afinant la trajectòria que Borisov seguirà, però la seva velocitat indica que segueix una òrbita hiperbòlica i això és la marca dels objectes provinents d’altres estrelles. Els del nostre sistema solar segueixen trajectòries parabòliques o el·líptiques. Això indica que probablement li hauran de canviar el nom. Amb ‘Oumuamua van encetar una nova nomenclatura amb la lletra “I”. Oficialment es diu I1/’Oumuamua (la I per interestel·lar i el 1 perquè va ser el primer), de manera que el d’ara s’hauria de dir I2/Borisov, o alguna cosa similar.

Com que els cometes es consideren restes del material amb que es va construir el sistema solar, estudiar un cometa d’un altre sistema ens ha de donar informació sobre com de normals o d’especials som en aquest racó de l’univers. Cal dir que pel que sembla no som gaire especials. La composició de Borisov és similar a la dels nostres cometes.

Però també això es podrà afinar més. Una de les grans diferències entre Borisov i Oumuamua és que el de l’any 2017 es va descobrir quan s’estava allunyant del sistema solar. En canvi, el d’ara l’hem enxampat en el camí d’arribada. Passarà molt lluny de la Terra, més enllà de l’òrbita de Mart en el moment de major proximitat al Sol, però tot i així el podrem estudiar molt millor que al seu predecessor. El que serà impossible és enviar cap nau a fer un encontre.  Simplement no tenim naus prou ràpides per aconseguir-ho. Potser si l’haguéssim detectat molt abans s’hauria pogut imaginar, però les lleis de la física han fet que Borisov només el podrem observar de lluny. Tampoc ens queixarem.

És clar, si ja portem dos visitants de les estrelles, tot indica que n’hi haurà més ben aviat. Per dos motius: El primer és que se sospita que constantment n’hi ha uns quants que estan creuant el sistema solar i només era qüestió de disposar de millors sistemes de seguiment per detectar-los. L’altre motiu, aquest només entenedor per frikis iniciats, és que… “els ramans ho fan tot per triplicat”.

• Neutrí Tauònic

20/09/2019 12:09

L’òrbita del viatger (amb G Daniel, que se t’hi ha ficat una J) sembla molt inclinada respecte el pla de l’eclíptica el que descartaria que provingués del cinturó de Kuiper. Però bé podria venir del Núvol d’Oort, als límits del sistema solar en comptes. O no?

19/09/2019 7:19

Joan: Podria ser, però és molt poc probable. Va realment molt ràpid, de maner que l’empenta hauria de ser MOLT considerable!

JordiC: He he. “Cita con Rama” de Athur C. Clarke.

Pons: No fiquis al Trump, que ni Déu sap quina mena d’embolic podria muntar amb el tema.

18/09/2019 14:56

Ens estan llançant pedres des d’un altre estrella?! Ja ho sap això el Trump?! A què espera per ensenyar-lis la democràcia?

PS: Arthur C. Clarke

• JordiC

18/09/2019 12:14

Per un costat estic content per què es veu que el meu nivell de “friquisme” no és tant alt com pensava, però…. Una pista amb això dels ramans s’agrairia… ;-)

18/09/2019 7:42

Un cometa hiperbòlic! Tanmateix també podria ser un cos del propi sistema si li han donat una empenta considerable i així deslligar-lo del sol.