Més galàxies sense matèria fosca.

La matèria fosca és un dels grans enigmes que queden per resoldre en la descoberta de l’univers. Una cosa que deduïm que està allà ja que podem percebre els seus efectes gravitatoris, però que no emet cap tipus de radiació (al menys que haguem detectat) i que, per tant, ens resulta invisible. Es va descobrir quan van veure que algunes galàxies es movien més de pressa del que la matèria que contenien podia justificar. En canvi, si hi hagués més matèria de la observable, les coses encaixarien perfectament.

A mida que es van acumulant les dades anem aprenent més coses sobre aquesta esquiva entitat. Per exemple, sabem que hi ha molta més matèria fosca que matèria “normal”. També tenim idea de com es va distribuint al voltant de les galàxies. L’únic que ens falta saber és… que coi és!

Però treballar a les palpentes sempre pot portar sorpreses. Fa un parell d’anys es va anunciar la descoberta d’una galàxia que, aparentment, no tenia matèria fosca. Això era una novetat i va generar un cert rebombori, ja que les teories sobre la formació de les galàxies ja tenen en compte la presència de matèria fosca. El tema es va complicar perquè mesos després es va posar en dubte que l’equip que ho havia descobert tingués dades correctes sobre la distància a la que estava la galàxia. Altres dades indicaven que estava més propera a nosaltres i, amb aquesta correcció, l’anomalia desapareixia.

El tema encara es discuteix i ja veurem com acaba. L’equip que va fer el primer descobriment ja n’ha identificat una segona amb característiques similars. I mentrestant un altre equip xinés acaba d’anunciar la descoberta de dinou galàxies més sense matèria fosca o que la tenen en unes quantitats molt menors de les esperades. Són galàxies nanes, molt més petites que les galàxies “normals”, i n’havien estudiat 324 d’aquest tipus. Van trobar que la majoria es comportaven de la manera esperada, però que n’hi hagi dinou amb dèficit de matèria fosca, és un misteri.

Especialment perquè una galàxia pot ser una curiositat, però si en trobem dinou ja sembla que no podem donar per fet que totes les galàxies tenen matèria fosca. O potser resulta, simplement, que tenim uns models sobre l’evolució de les galàxies que no son correctes. O, qui ho sap, potser el problema és que no existeix la matèria fosca i tot s’ha d’explicar d’una manera diferent. El que està clar és que tenim més preguntes que respostes.

Durant molts anys es va saber que el planeta Mercuri es comportava de manera anòmala i la seva òrbita es desviava del que les equacions de Newton predeien. Això es va explicar inicialment assumint que hi havia un altre planeta, encara per descobrir, amb un efecte gravitatori que calia afegir als càlculs. Era una explicació raonable, però errònia. Simplement passava que les equacions de Newton no eren prou acurades i que calia aplicar les equacions d’Einstein i la seva nova Teoria de la Relativitat. No és impossible que amb el tema de la matèria fosca ens estigui passant una cosa similar.