Envia-ho a un amic

* Required Field


Loading ... Loading ...

1 comentari

  • Jordi Domènech

    19/03/2017 23:03

    Quan parles de la disminució de costos he pensat ràpidament que hi ha dues paraules que tenen pràcticament la mateixa etimologia: economia de —οἰκο: casa o llar— i —νομία: norma o mesura—; i ecologia de —οικος: casa o llar— i —λόγος: coneixement—. Norma contra coneixement quan potser el sentit semàntic actual seria punt de vista personal, punt de vista social.
    Si els costos es consideressin globalment, la economia es convertiria en ecologia. I la millor xarxa d’autobús seria la que ens costés menys al conjunt dels ciutadans, en recursos i temps consumits.
    Encara que la optimització de costos de TMB no explica inconsistències com la localització de les parades d’enllaç entre dues línies ortogonals, que podrien estar molt més properes a un cost ínfim, si no negatiu, per a la companyia.
    Aquí recordo un arquitecte amic de la família, que es explicava, ja allà pels anys seixanta, que l’ajuntament de Barcelona —el d’en Porcioles— quan van planificar el metro, no van optimitzar els accessos i enllaços, sinó que la prioritat era que el màxim de superfície de ciutat quedés a menys de 700 metres d’una boca —que no d’una andana—, ja que això era popular: es veu que creien que molta gent no compta la distància que camina per sota terra…
    La gran desgràcia és que amb una teòrica democràcia, sigui per interessos d’uns pocs, per inèrcia o simplement per estupidesa, es prenen moltes decisions tècniques similars.
    O es deixen de prendre decisions.
    Els que toquem el camp de l’astronomia, en veure les fotos nocturnes ens adonem del problema esfereïdor de la pobresa africana, però també del malbaratament enorme d’energia del primer món que gastem en enviar llum a l’espai. I no es tracta de tenir els carrers a les fosques o amb una bombeta de 25 W —i d’incandescència, clar— cada 50 metres, com al meu poble quan era petit, sinó, per exemple, de l’absurditat de poder anar pel carrer a les tres de la matinada tot llegint el diari, quan amb deu vegades menys llum n’hi ha prou i de sobres per no ensopegar. I estic fermament convençut que no afecta a la seguretat, per molt que per motius psicològics molta gent ho pensi.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús