A la merda el romanticisme

Parelles enamorades sota un mateix paraigües. Parelles en la terrassa prenent un café. Parelles agafades de la mà al bell mig de la vorera, surant entre la multitud. Parelles que es miren, passant les hores en silenci. Parelles que pràcticament s’ho munten en el banc del parc. Més parelles intercanviant saliva. Parelles. Amor.

L’amor abarca diferents hormones, des de la testosterona, els estrògens i la feniletilalanina en els primers impulsos sexuals o l’oxitocina i la l’arginina vasopressina amb l’afecte… Bla, bla, bla.Les mosques - les millors amigues dels biòlegs

L’oxitocina és una hormona que, entre d’altres, genera la dona en grans quantitats just després del part, és a dir, seria una de les causants de l’anomenat instint maternal.

La feniletilalanina es pot transformar en dopamina, adrenalina, amfetamina o metamfetamina “simplement” amb unes petites modificacions.

Lleig? Trenco la màgia del moment?

Tothom sap la sensació d’eufòria que produeix l’adrenalina. La dopamina produeix una acceleració cardíaca – en la malaltia de Parkinson, un dèficit de L-dopa, precursor de la dopamina comporta una disminució en el control dels moviments– .

Sabent això… no t’enamoraràs mai més? No és fantàstic aquest engranatge de reaccions, aquesta meravella de sopa d’hormones que et fan estar hipersensible, viure en constant excitació, necessitar la càlida abraçada de l’altre… o  et fa plorar de desesperació, i al cap de mig minut, riure de felicitat? Saber-ho t’evitarà els maldecaps, les alegries, els estremiments i les pors que s’originen?

Callo. Que parli un gran mestre:

Un poeta va dir una vegada: “L’univers sencer és en una copa de vi”. Probablement mai sabrem en quin sentit ho deia ja que els poetes no escriuen per a ser entesos. Però és cert que si mirem en una copa de vi amb prou deteniment veurem tot l’univers.

Hi ha les coses de la física: el turbulent líquid que s’evapora en funció del vent i el temps, les reflexions en la copa i la nostra imaginació afegeix els àtoms. El vidre és una síntesi de les roques de la Terra, i en la seva composició hi veiem els secrets de l’edat de l’univers i l’evolució de les estrelles. Quins compostos químics estranys trobem al vi? Com han arribat a ser com són? Hi ha ferments, enzims, substrats i productes. Aquí, al vi, es troba la gran generalització: tota la vida és fermentació. Ningú pot descobrir la química del vi sense descobrir, tal i com va fer Louis Pasteur, la causa de moltes malalties.

Com de viu és el vi negre, pressionant amb la seva existència la consciència de qui l’observa! Si les nostres petites ments, per conveniència, divideixen aquesta copa de vi, aquest univers, en parts – física, biologia, geologia, astronomia, psicologia… – recordeu que la natura no ho sap! Així que tornem a deixar-ho tot junt, sense oblidar per a què serveix. Donem-nos un plaer final més: bevem-nos-el i oblidem-ho tot!

Traducció lliure de Lectures on Physics, vol 1, de Richard P. Feynman.

Per a l’Ú.

• Virginal

04/03/2011 11:33

Quina pena, si reduim l’amor a un seguit d’hormones…

23/03/2011 0:43

Pena? Sensacionals són els mecanismes que el provoquen, encara que no els acabem de conéixer. Sensacional és sentir també el que provoquen (encara que a vegades no). No són exclusius, en la meva modesta opinió.

• purna

22/02/2011 17:10

Tota teoria és gris, amic meu, i el daurat arbre de la vida és verd.
    Goethe

23/03/2011 0:41

Més valen dos colors que un.

20/02/2011 22:57

Hauré de revisar les Lectures… I quin mestre…

• helena p.ll.

19/02/2011 23:26

D’acord en no fragmentar i també en el plaer de prendre-ho, però això d’oblidar no m’ho crec, no ho podries escriure.

20/02/2011 2:25

No, però la gràcia està en beure-s’ho després d’haver-ho escrit, quan un no necessita per res la memòria.

• Davínia

19/02/2011 14:10

Et veig molt romàntic últimament!

20/02/2011 2:24