Volcans i avions

Fa pocs dies, el volcà Etna (illa de Sicília) va experimentar una petita erupció que, a dia d’avui, podem considerar benigna, ja que l’afectació sobre la població i l’entorn va ser mínima. Des de fa uns quants mesos, les erupcions volcàniques i els avions han esdevingut una estranya parella de ball.

El passat mes de novembre vaig assistir a les XVI Jornades de meteorologia Eduard Fontserè organitzades per l’ACAM. Aquesta edició estaven dedicades als efectes de l’erupció del volcà islandès Eyjafjallajökull, que durant el mes d’abril de 2010 va paralitzar el trànsit aeri de mitja Europa per causa del règim de vents dominants, que van estrendre el núvol de cendra volcànica a tot el continent.

Una de les ponències va anar a càrrec del Dr. Haraldur Ólafsson, professor en física atmosfèrica, que pertany al Icelandic Meteorological Office i a la University of Iceland. Després d’una part introductòria, durant la qual vam conèixer alguns aspectes de la història, geografia i clima d’Islàndia, ens va parlar àmpliament de l’erupció volcànica que ell va viure in-situ. Mentre el caos regnava a Europa, la vida seguia amb una certa normalitat en aquesta illa situada en ple oceà Atlàntic.

Tot i que una situació com aquesta era la primera vegada que es produïa al nostre continent, es va mostrar molt crític amb les persones encarregades de prendre decisions, en aquesta ocasió, de suspendre els vols, tant de passatgers com de mercaderies. Calia vetllar per la seguretat del transport aeri, però sovint moltes decisions que es prenen no estan del tot justificades.

Em va cridar l’atenció una diapositiva de la seva presentació que he pogut localitzar a través de la Xarxa. Quan es parla del canvi climàtic, es fa una distinció entre les fonts contaminants d’origen natural i antropogènic. Creieu que l’erupció del volcà va ser molt contaminant? Potser sí, però molt menys que la contaminació provocada pels avions que volen pels nostres cels.

planes_volcanos.jpg

Els triangles vermells de la figura ens mostren les tones diàries de diòxid de carboni generades pel volcà i per la indústria de l’aviació europea. El triangle de color negre equival a les tones diàries del mateix gas que no es van emetre a l’atmosfera al suspendre’s el 60% dels vols programats. La comparació és prou evident. Aquest exemple ens demostra com moltes de les nostres activitats generen un notable impacte sobre el medi ambient. Caldrà que en reflexionem de cara al present i futur.

2 comentaris

  • ramon salinas

    24/01/2011 23:50

    Es podria considerar l’efecte fisic directe pel calor?, a mes de la propia contaminacio

  • Daniel Pérez

    24/01/2011 2:35

    Molt interessant! Aquesta diapositiva és molt pedagògica de cara a la presa de consciència del canvi climàtic. És una dada molt potent, directe i gràfica.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús